Husets indretning

Børnehusets bygninger har en stueetage og en første sal.

Alle stuerne ligger i stueetagen. Vuggestuen, børnehaven og basisgruppen har hver sin legeplads og alle stuer har direkte udgang ud til deres legeplads. I vuggestuen deler de mindste vuggestuebørn legeplads med de større vuggestuebørn. De mindste børn holder sig i starten mest på den del af legepladsen, der ligger ud for Tumlingestuen. Men med tiden bevæger de sig længere væk sammen med deres voksne og de lærer resten af legepladsen og vuggestuens øvrige børn og voksne at kende.

Både vuggestuebørn, børnehave børn og børn fra basisgruppen kan komme på besøg på hinandens legepladser.

Udover selve stuerne har vi en del andre rum med forskellige funktioner

Således er der i vuggestueafdelingen et krea rum og et tumlerum med madrasser, puder og rutsjebane. Desuden er der også mulighed for at lege på gangarealerne, fx kan man køre på motorcykel på gangene, når der ikke er for mange forældre på gangene. Det er en stor succes, da gangene er lange.

I børnehaven har vi både et rum til at bygge huler i, et motorikrum, et teaterrum og et lille rum vi kalder "Roligheden" og hvor der kun kan være to børn af gangen, der kigger bøger eller leger stille og roligt. På børnehavens gang er der også mulighed for at bygge togbaner i et af indhakkene.

På 1. sal har vi krea-værksted og et ekstra legerum, udover at vi har mødelokaler og personalerum.

Vi har fokus på barnets bevægelsesmæssige udvikling; at de fysiske rammer og pædagogikken styrker barnets bevægelse både i leg og læring. Vi har blandt andet adgang til en sportssal i Fritidshuset Sundby Algård, som ligger i samme bygning som Børnehuset.