Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores fokus

Små trygge samfund i et stort hus

Vi er sammensat af små grupper af børn i et større fællesskab, hvor vi bruger de fælles kompetencer til alles udvikling.

Vi har 8 stuer, hvor vuggestueafdelingen, børnehaveafdelingen og basisgruppen er adskilte med hver deres legeplads. Vi har tre adskilte legepladser og mange mindre rum, så børn og voksne kan deles op i mindre grupper fx til bevægelse, kreative aktiviteter m.m.

Børnene er på hver deres stue og har den primære tryghed og tilknytning på deres stue. Når de har været her noget tid kommer de til at kende andre børn og voksne i deres afdeling og senere også i den anden afdeling. 

Vi er også et hus, hvor alle hilser på hinanden og hvor medarbejderne kender alle børn og forældre i deres afdeling.

Vi prioriterer at skabe sammenhæng imellem barnets verdener i hjem og daginstitution . Vi lægger fx dagbøger og fotos på AULA. Når vi har planteuge opfordres forældrene til at medbringe en plante hjemmefra, som vi så planter sammen med barnet.  Når vi har affaldsprojekt eller andre projekter opfordrer vi forældrene til at medbringe mælkekartoner eller andet skrald som vi kan bruge til skraldekunst. I forbindelse med kartoffelhøst i vuggestuen får hvert barn måske to kartofler med hjem som de kan koge og spise sammen med forældrene.

Forældre kan låne bøger fra daginstitutionen med hjem fra vores lille mini-bibliotek.

Vi kan se, at arbejdet med at skabe sammenhæng imellem hjem og daginstitution giver børnene mere engagement, glæde og læring.

 

Kommunikation og sprog

Kommunikation og sprog er noget vi har stort fokus på.

Vi arbejder med fælles opmærksomhed og har fokus på, hvad børn/voksne og børn/børn kan udforske og tale om.

Alle stuer har bøger i børnehøjde, så børnene fra tidlig alder kan få et godt forhold til bøger og fortællinger. Rollelege, dukketeater, bøger, fortællinger og arbejdet med "Fri for mobberi" er en integreret del af hverdagen.

Vi øver os jævnligt på gode samtaler med børn. Fx øver vi os på "mindst 5 turtagninger". Turtagning betyder, at barn og voksen skiftes til at lytte og svare. Det behøver ikke at være med ord. For det lille barn vil turtagningen bestå af øjenkontakt, lyde, mimik og bevægelser. Det vigtige er, at den voksne venter, ser og lytter til, hvad barnet vil sige eller svare.

I en travl hverdag kan en typisk kommunikation mellem voksne og børn bestå i, at den voksne fx spørger et barn, hvad det har tegnet. Barnet svarer måske: "bil" og den voksne svarer måske: "Den er flot". Og så kan samtalen slutte her. Men når man målrettet arbejder med mindst 5 turtagninger, så spørger man måske barnet, hvorfor det tegner en bil. Og barnet svarer måske, at det har kørt i bil hen til en onkel. Og så kan man spørge åbent og nysgerrigt videre til tegningen eller til den oplevelse barnet fortæller om. 

Når arbejder med "mindst 5 turtagninger" får vi øvet børn i gode samtaler, hvor børnene kan udtrykke sig om hvad de mener, tænker og tror. På den måde øves sproget og barn og voksen lærer hinanden bedre at kende og får en tættere relation.

Metoden kan bruges til alle børn, også de allermindste børn. Fx ser den voksne, at barnet er optaget af en dukke. Den voksne sidder ved siden af barnet og kigger på barnets optagethed. På et tidspunkt kigger barnet på den voksne og den voksne kan sige noget om dukken. Så venter den voksne til barnet "svarer" med lyde, ord, mimik og bevægelse og den voksne kan igen sige noget om det barnet gør eller er optaget af. Barnet får erfaringer med fælles opmærksomhed, at blive forstået af den voksne og med turtagning, at vi lytter og ser hinanden og at vi skiftes til at gøre og sige noget.

 

Natur i byen

Vi har fokus på naturen, både den natur vi kan finde og skabe på vores legeplads og den vi kan finde i nærområdet og på lidt længere ture.

På legepladsen kan vi finde insekter som vi studerer sammen med børnene.

Børn og voksne sår, planter og lægger kartofler, krydderurter, gulerødder m.m. på alle vores tre legepladser. Vi passer planterne sammen med børnene og særligt i vuggestuen får planterne rigtig meget vand. De bliver passet godt af børnene. Vi har kompostspande med rigtige kompostorme i både vuggestue og børnehave. Børnene har selv været med til at sætte ormene ud i kompostbeholderen. De synes de er søde og de vil gere fodre dem med blade, pinde og andet de finder på legepladsen.

Vi arbejder med fra "jord til bord" og tilbereder vores grøntsager sammen med børnene.

Vi tager på ture i området og bruger jævnligt den nærliggende besøgsbondegård og alle børn fra 2-års-alderen kommer med på vores årlige bondegårdstur til Lynge.

I børnehaven har vi hvert år et længere skraldeprojekt, hvor vi laver affaldsindsamling og affaldssortering sammen med børnene. Der laves skraldekunst, der affaldssorteres og vi taler om hvor vigtigt det er at passe godt på naturen.

 

Sociale og personlige kompetencer

Børns leg er vigtigt for deres trivsel, læring og udvikling og vi arbejder bevidst for at skabe de bedste legemuligheder. Gennem indretning, opdeling af stuerne i gode legezoner og ved at de voksne stiller ting indbydende frem, hjælper legen i gang og understøtter legen, hvis der er brug for det.

Børn har en grund til at gøre det, de gør, også når de ind imellem gør noget, der måske ikke er det bedste at gøre. Som voksne har vi fokus på at skabe trygge relationer, styrke barnets selvværd og at kunne hjælpe børn med at handle på deres følelser og intentioner. Hvis et barn tager en bil fra et andet barn, spørger vi barnet om det gerne vil have sådan en bil og hjælper det med at finde en anden god bil.

Vi arbejder med ugeplaner og er ofte sammen med børnene i mindre grupper som dannes efter børnenes venskaber eller mulige venskaber. Således kan aktiviteter i en mindre gruppe også være med til at styrke børnenes relationer.

Vi arbejder i hele huset med "Fri for mobberi", hvor børnene møder bamsevenner og vi har fokus på egne og andres følelser og behov. Fx hvordan man kan sige til og fra på en god måde. - Hvordan man kan trøste og hjælpe hinanden og behandle hinanden på en ordentlig måde, så ingen føler sig udenfor eller bliver kede af det. Forældrene har også en vigtig rolle i dette fx i forhold til, hvordan man taler om andre børn derhjemme.

Forældrebestyrelse og forældreforening

Vi er så heldige, at vi har en meget aktiv forældrebestyrelse og forældreforening. De holder fx legelørdage, hvor alle børn og forældre kan komme og lege sammen på børnehavens legeplads en lørdag; 4 gange årligt. Nogle gange kan de finde på at lave fællesspisning på legepladsen, holde loppemarked eller servere græskarsuppe ude foran institutionen. Deres arbejde giver virkelig meget til den gode stemning og tryghed i forældregruppen.